شهر ارواح یا ماراش قبرس شمالی

ماراش یا به زبان عامیانه شهر ارواح که به زبان یونانی واروسیا نامیده میشود منطقه ی توریستی بسیار شناخته شده است که در جنوب شهرفاماگوستا قرار دارد.اگر به تاریخچه ی این منطقه زیبا نگاهی بیاندازیم میبینیم که ماراش دارای زیبا ترین سواحل و معروفترین استراحتگاه های تطیلات در مدیترانه بود که سالانه حدود 600 هزار توریست از این منطقه بازدید میکردند. همچنین ماراش جزو سواحل مورد علاقه بسیاری از بازیگران و هنرمندان هالیوود از جمله  الیزابت تیلور بوده است.

منطقه ماراش که در حال حاضر شهری خالی از سکنه است نشانی از آغاز جدایی قبرس به دو بخش شمالی و جنوبیست. ماراش در 13 امه ماه آگوست سال 1974درروز اخر جریان عملیات دوم قبرس توسط نیروهای نظامی ترکیه تصرف شد. پس از پایان حملات نظامی و بمباران هایی که در این شهر صورت گرفت ساکنین منطقه ماراش که بیشتر آنها قبرسی های یونانی زبان بودند به سمت قبرس جنوبی رفتند. پس از این واقعه ماراش در سال 1981 رسما به عنوان منطقه ممنوعه نظامی اعلام شد.

طی سالهای 1976-1977 ترکهای قبرسی که مهاجران قبرس جنوب بودند و خانواده های نظامی هایی که از ترکیه منتقل شده بودند در بضی مناطق شمالی ماراش ساکن شدند. کنترل منطقه ماراش از سال 1990 به  فرماندهی نیروهای امنیتی جمهوری ترک قبرس نشین واگذار شد. اما از آنجایی که ماراش موضوع قطعنامه 550 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است و طبق این بیانیه گفته شده که استقرار در هیچ منطقه ای از ماراش توسط افرادی غیر از ساکنان آن غیر قابل قبول میباشد و خواستار واگذاری منطقه ماراش به سازمان ملل متحد شده است. در نتیجه در سال 1992با اشاره به این قطعنامه منطقه ماراش تحت پوشش و کنترل  نیروهای حافظ صلح سازمان ملل شده است.

قبل از سال 2020 ورود به منطقه ماراش بجزاعضای نیروهای مسلح ترکیه و کسانی که در خابگاه های ارتشی ماراش ساکن بودند و همچنین تردد خودرو های غیر نظامی و عابر پیاده در این محله ممنون بود. اما در سال 2019 پس از نشست شورای وزیران جمهوری ترک قبرس نشین مطابق با اظهارات ارسین تاتار نخست وزیر قبرس شمالی و کودرت اوزرسای وزیر امور خارجه، تصمیم بر این شد که منطقه ماراش پس از بررسی توسط تیم های کارشناسان و ثبت سوابق اموال منقول و غیر منقول، ماراش دوباره به روی گردشگران و توریست ها باز شود. در نتیجه در 8 اکتبر سال 2020 خط ساحلی 1.5 کیلومتری و دریای ماراش پس از 48 سال از طرف جمهوری ترک قبرس نشین برای بازدید عموم بازگشایی شد. در حال حاضر توریستها و ساکنین میتوانند از این منطقه بازدید کنند همچنین در ورودی میتونید دوچرخه کرایه کرده و در خط دوچرخه سواری از بازدید ماراش زیبا لذت ببرید.